Narrow your search

Library

UGent (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Czech (1)

Dutch (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

2012 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Cultuurverschillen in reclame Een vergelijkende studie van reclame in de Tsjechische en Vlaamse weekbladen Reflex en Knack
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Mijn onderzoek vergelijkt dezelfde advertenties van internationale merken gepubliceerd in de Vlaamse weekbladen Knack, Knack Weekend en in het Tsjechische weekblad Reflex in de periode van oktober 2011 tot en met juni 2012. De doelstelling is om te achterhalen in welke mate de advertenties van internationale merken aangepast worden aan het Tsjechische en Vlaamse publiek en waarin de potentiële verschillen zich manifesteren. Middelen of methode: Ten eerste werden de advertenties van internationale merken die in Knack en in Reflex verschenen in 4 categorieën verdeeld. Aan de hand van de cultuurdimensies van Hofstede werden de cultuurverschillen tussen het Tsjechische en Vlaamse publiek in kaart gebracht. De reclame elementen en de reclame-appeals van advertenties van beide corpora worden beschreven en daarna met elkaar vergeleken om de overeenkomsten en/of verschillen te kunnen aantonen. Er wordt onderzocht of zich de culturele aspecten, die Hofstede en Svetlík aan Tsjechische en Vlaamse publiek toeschrijven, weerspiegelen in de boodschappen van de advertenties. Daarna wordt achterhaald of de reclamemakers de cultuurverschillen van deze twee landen in overweging hebben genomen en welke marketingstrategie ze gebruikt hebben bij het creëren van de advertentie. Resultaten: Uit het onderzoek naar cultuurdimensies van Tsjechië en Vlaanderen blijkt dat ze sterk op elkaar lijken. Beide landen scoren hoog op de dimensie van machtsafstand en onzekerheidsvermijding en zijn sterk individualistisch. Vlaanderen scoort op deze twee dimensies echter een beetje hoger. Bovendien toont het onderzoek van Svetlik nog aan dat beide landen zwak feminien zijn. De reclame-appeals die in de categorieën auto´s en banken en verzekeringsmaatschappijen met elkaar worden vergeleken, verschillen sterk van elkaar. De analyse van auto-advertenties toont aan dat de internationale autoproducenten de aspecten van de Vlaamse en Tsjechische cultuur wel in overweging nemen bij het creëren van de advertenties omdat ze gedeeltelijk of volledig aangepast werden aan de Vlaamse of aan de Tsjechische cultuur. De bankverzekeraar KBC/CSOB gebruikt ook in beide landen andere advertenties terwijl het concept van advertenties van ING in beide landen niet van elkaar verschilt. Multinationale bedrijven die een universeel product op de markt zetten, gebruiken meestal de globale strategie en passen de advertenties niet aan aan het doelpubliek. Deze strategie gebruiken volgens dit onderzoek merken LÓRÉAL, Canon en Breitling. Uit dit onderzoek blijkt dat de productadvertenties voor voedsel vaak aan de cultuur worden aangepast. Merken zoals Hellmann´s, Knorr en Actimel gebruiken bijvoorbeeld de adaptatiestrategie.


Dissertation
Cultuurverschillen bij het tolken Tsjechisch - Nederlands: Vergelijkende studie van cultuurverschillen tussen Vlamingen en Tsjechen en hun mogelijke invloed op tolkwerk. Kulturní odlišení pri tlumocení ceština – nizozemština: Srovnávací pruzkum kulturních odlišení mezi Vlámy a Cechy a jejich možné dusledky pro tlumocení
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Doel van dit onderzoek is nagaan of er cultuurverschillen bestaan tussen Vlamingen en Tsjechen. Voor zover ze bestaan, wordt onderzocht welke cultuurverschillen er zijn, waarop ze gebaseerd zijn en hoe ze het werk van tolken beïnvloeden. Middelen of methode: Eerst wordt het belang van tolkwerk met betrekking tot cultuurverschillen besproken. Vervolgens wordt een literatuurstudie van cultuur en cultuurverschillen uitgevoerd, met focus op Vlaanderen en Tsjechië. Deze literatuurstudie is vnl. gebaseerd op onderzoek van Hofstede en Trompenaars. Op basis van de dimensies van Hofstede en Trompenaars werd een enquête opgesteld voor het praktisch onderzoek. Deze enquête werd voorgelegd aan Tsjechen die langere tijd in Vlaanderen wonen/gewoond hebben en Vlamingen die langere tijd in Tsjechië wonen. De enquête polst naar dezelfde dimensies die Hofstede en Trompenaars aanhalen in hun onderzoek. De resultaten werden vergeleken met de resultaten van Hofstede's en Trompenaars' onderzoek. Resultaten: We zien grote gelijkenissen met het onderzoek van Hofstede en Trompenaars, maar ook enkele tegenstellingen. In tegenstelling tot Hofstede's onderzoek blijkt de machtsafstand groter in Tsjechië dan in Vlaanderen. Tsjechië kent een grotere mate van onzekerheidsvermijding dan Vlaanderen, wat het onderzoek van Hofstede tegenspreekt. Uit ons onderzoek blijkt dat Vlamingen neutraler zijn dan Tsjechen, hoewel Trompenaars' onderzoek aantoonde dat Vlamingen emotioneler zijn. Wat betreft tijdsoriëntatie bestaat er tegenspraak in de resultaten van het onderzoek: één van de vier vragen die polsen naar tijdsoriëntatie, geeft aan dat Tsjechië georiënteerd is naar kortetermijndenken, terwijl de overige drie vragen van het tegendeel getuigen. Deze verschillen kunnen daaraan te wijten zijn, dat het onderzoek van Hofstede en Trompenaars niet meer recent is. Anderzijds is het eigen onderzoek zeer beperkt wat betreft aantal deelnemers en aantal vragen. De overige resultaten stroken met die van Hofstede en Trompenaars.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by